Sukukokous 21.-22.7.2007 Mieslahdessa

Sukukirja Kemppaiset Kainuusta II julkistettiin 21.7.2007.

Lauantain ohjelma alkoi klo 12 sukukirjan Kemppaiset Kainuusta II julkistamistilaisuudella.
Avauspuheenvuoron piti sukuseuran puheenjohtaja Hannes Kemppainen. Hän totesi nyt
julkaistun kirjan olevan sukuseuran voimanponnistus. Erityiskiitokset hän osoitti Kaija Heiskaselle, aineiston kokoamisesta ja kansiin saattamisesta. "Hänen tarmonsa, tarkkuutensa ja taitonsa ovat taanneet kirjan ilmestymisen".
Sukukirjan kokoaja, Kaija Heiskanen Kuopiosta, kertoi seikkaperäisesti sukukirjan
sisällöstä, sen kokoamisesta ja suvun erikoisuuksista.

Sukukirjaan toimitettiin aineistoa yhteensä 11500 henkilöstä. Marraskuun loppu ja joulukuun alku olivat ruuhkaisinta aikaa. Sukuseura keräsi aineistoa parin vuoden ajan. Kuvia sukukirjassa on noin 250 ja tarinoita useista suvuista. Etukannessa ovat kuvina Kajaanin silta vuodelta 1930 ja Erkkilän talo Pudasjärven Perä-Korpisessa. Takakannessa on kuva Kajaanin Kipinän jalkapallojoukkueesta vuodelta 1917.

Lauantai jatkui kahvitilaisuuden jälkeen sukukirjan jakelulla ja myynnillä. Myyntitiloissa oli nähtävillä mm. sukuseuran hallituksen jäsenistä tehdyt erityyppiset sukutaulut ja kuhmolaisen Kari Kemppaisen luontokuvista koottu näyttely. Sukuseura oli tuonut myyntiin myös seuran T-paidan ja pinssin.

Mieslahden venesatamassa järjestettiin rantatapahtuma alkaen klo 18.
Paikalla olivat yhteislaulua säestämässä hanuristeina Onni Kemppainen Ristijärven Hiisijärveltä ja Olavi Kemppainen, kotoisin Hyrynsalmen Moisiovaarasta.
Illan aikana Kemppaiset soutivat kirkkoveneellä, ottelivat Mölkky-mestaruuksista
sekä yhteislaulun lomassa paistoivat makkaraa ja vaihtoivat kuulumisiaan.

Lauri Kemppaiselle luovutettiin SKL:n myöntämä kultainen ansiomerkki.

Sunnuntain ohjelma alkoi jumalanpalveluksella Kainuun opistolla Mieslahdessa. Jumalanpalveluksen suoritti kirkkoherra Raimo Kemppainen Nurmeksesta. Kanttorina oli Hilkka Kemppainen, laulua esitti Matti Kemppainen ja lukijoina toimivat Heikki Kemppainen ja Martta Kemppainen.

Sukukokous pidettiin klo 13 alkaen. Puheenjohtajana toimi Aaro Kemppainen ja sihteerinä Merja Kemppainen. Sukukokouksessa hyväksyttiin tilinpäätökset sekä myönnettiin vastuuvapaus vuosilta 2005 ja 2006. Lisäksi hyväksyttiin toimintasuunnitelmat ja talousarviot vuosille 2008 ja 2009. Jäsenmaksuihin ei tullut muutoksia.

Sukujuhlan aluksi luovutettiin Lauri Kemppaiselle Sukuseurojen Keskusliiton myöntämä kultainen ansiomitali. Lauri Kemppainen toimi sukuseuran puheenjohtajana sen perustamisesta alkaen  aina vuoteen 2003 saakka. Hän toimii yhä sukuseuran hallituksen aktiivisena jäsenenä. 19.7. tuli kuluneeksi 20 vuotta, siitä kun Lauri Kemppainen kutsui Kemppaiset koolle Hyrynsalmelle perustaakseen sukuseuran.

Sukujuhlan aiheena olivat sukupuut. Alustuksen aiheeseen piti Kaija Heiskanen. Juhlassa esiteltiin kaksi erityyppistä sukupuuta.

Paltamon Pelimannit esittivät mm. Ressan Lassin ja Konsta Jylhän sävellyksiä sekä säestivät juhlan lopuksi yhteislauluna lauletun Nälkämaan laulun.

"Arvaa sukukokouspäivän sää klo 12" -kilpailuun saapui määräaikaan mennessä yhdeksän arvausta. Lähimmäksi sään arvasi Kirsti Kemppainen Paltamosta.  Arpajaisten pääpalkintona olleen "Suopursu" -taulun voitti Jorma Kemppainen Pietarsaaresta.