Matka Puolangan Lylyjärvelle, Kempasvaaralle ja Askanmäen kesäteatteriin ke 20.7.2016

Yhteismatka Puolangan Lylyjärvelle ja Askanmäen kesäteatteriin 20.7.2016

Kemppaisten sukuseuran avoin kesämatka Puolangalle Lylyjärven kautta Askanmäen kesäteatteriin taittui kesäisen sään vallitessa.

Ensimmäinen pysähdyspaikka oli Lylyjärvi, jossa kotiseutuneuvos Kalle Juntunen kertoi paikan historiaa.

Rappasota 1500 -luvulla eli ns. 25 vuotinen sota. Karjalaiset hyökkäsivat Kainuuseen ja hävittivät koko Kainuun. Sotajoukon johdossa oli Solovetsin luostarin sotilaskunnanjohtaja.
Rappasotilaat tulivat nykyiselle Lylyjärvelle. Hävittivät kaiken asutuksen.
Ihmisiä oli niityillä, kaikki muut tapettiin paikalle jäi isäntä ja muutamia poika.
Niittyä kutsutaan yhä veriniityksi.
Vihovenäläiset tulivat paikalle yhdellä suksella, jossa oli 12 varpaallista. Jokaisella sotilaalla oli pikku suksi, jolla pukittiin toiselta puolen. Sodan jälkeen sotilaiden käyttämä lyly löytyi järvestä, jolloin järvi sai nimensä.

Isovihan aikana, venäläiset taas tulivat Kainuuseen. Puolangalta palatessaan, osa sotilaista sairastui ja näki nälkää. Venäläiset rakensivat pienen kämpän Seitenlampisten yläpuolelle ja hoitivat sairaita siellä. Kämpän pohja on edelleen näkyvillä.

Suurin osa sotilaista kuoli ed. kämpällä tai paluumatkalla Karjalaan. Kyseisellä seudulla on paikka nimeltä Kalloaho, jossa mm. kettujen kantamia sotilaiden kalloja on löydetty.

Kemppaisten suku

Kalle Juntusella on sota-arkiston luettelo, jossa oli värvätyt sotilaat Kainuusta v. 1636.

Henkikirjan perusteella tehty luettelo v. 1636, jossa nimet ja merkintä onko hyväksytty palvelukseen vai ei. Lars Kemppainen oli hylätty, syy 80 vuotias. Tämän perusteella on voitu määritellä Lars Kemppaisen ikä. Hän on vanhin Kemppainen, joka löytyy asiakirjoista.

Maailman suurin terva-hauta
Maailman suurin tervahauta on sijainnut Lylyjärvellä. en halkaisija on ollut 22m. Tervahauta on neljän talon yhteinen. Siinä on käytetty puuta 1100m ja saatu tervee 305 tynnyriä.

Seuraava vierailupaikka oli Kempasvaara, jossa sijaitsee myös näköalatorni.

Lounas nautittiin Aittojärvellä, jossa Väisäset Annu ja Terho tarjoilivat pihapiirissään maittavan aterian jälkiruokineen.

Askanmäen kesäteatterilla nähtiin Sitä saa, mitä tilaa -esitys. Paluu matkalla kotiseutuneuvos Kalle Juntunen vastaili osallistujien kysymyksiin, liittyen mm. tervanpolttoon, viljan viljelyyn.

Kempasvaara

Kempasvaaran näköalatorni.

Aittojärvi

Annu ja Terho Väisänen kertoivat taustojaan ja paikan historiaa ennen lounastarjoilua.

Kotiseutuneuvos Kalle Juntunen kertoi Lylyjärven historiaa.

Kuljettajana toimi Pertti Jääskeläinen.

Ryhmäkuva Askanmäen pihapiirissä.